Konwerter Pandoc

Pandoc służy do konwertowania jednego typu dokumentu na drugi. Kiedy jest to przydatne? Na przykład wtedy, gdy piszesz dokumenty w języku Markdown, a potrzebujesz takie pliki komuś przesłać czy wstawić na stronę lub po prostu najzwyczajniej na świecie postanowiłeś przejść na dokumentowanie swojej pracy w innym języku. Nie będziesz przecież teraz tego wszystkiego przerabiał ręcznie ;)
Pierwsze co należy zrobić to zainstalować Pandoc dla swojego systemu.  W fedorze zrobisz to komendą:
sudo yum install pandoc

Konwersja do pliku EPUB (ebook):
pandoc -f markdown -t epub README.md -o docs/readme.epub

Konwersja do pliku HTML:
pandoc README.md -o docs/readme.html

Konwersja do pliku HTML5:
pandoc -S -5 README.md -o docs/readme.html

Konwersja do pliku ODT:
pandoc README.md -o docs/readme.odt

Przy konwersji do pliku PDF trzeba użyć innego polecenia, przynajmniej ja tak musiałem zrobić na Fedorze 16. Próbowałem poprzez pandoc, ale ciągle generował mi plik HTML... Jeśli działa Ci konwersja do PDF przez pandoc to się ciesz :) Jeżeli nie, to musisz dociągnąć markdown2pdf. W fedorze wygląda to tak:
sudo yum install pandoc-markdown2pdf

Konwersja do pliku PDF:
markdown2pdf README.md -o docs/readme.pdf

I to wszystko. Z tego najczęściej korzystam. Dokumentację tych narzędzi znajdziesz tutaj, a więcej przykładów tu.
Mam nadzieję, że przyda Ci się to narzędzie :)

Przykładowe dokumenty: PDF, HTML5.

Comments

Popular posts from this blog

GitLab - extends keyword

GitLab - trigger keyword

Managing Secrets in GitLab / Git